برند چيست ؟

آموزش طراحي سايت و سئو و ثبت شركت

برند چيست ؟

۵۶ بازديد

برند چيست ؟

برند همان مارك يا علامت يا نشان تجاري است . برند ميتواند به صورت نام باشد ، ميتواند به صورت عبارت باشد يا اينكه حتي به صورت طرح و نماد باشد. در واقع شما با برند خود محصولات يا خدمات خود را از ساير محصولات و خدمات مشابه رقبا متمايز ميكنيد. در ادامه سعي داريم در مورد ثبت برند صحبت كنيم و به سوالات شما عزيزان پاسخ دهيم.

فرد يا شركت صاحب برند سعي مي كند كيفيت محصول يا خدمات خود را به گونه اي افزايش دهد كه در بين رقبا كه توليد كننده محصول مشابه  يا ارائه دهنده خدمات مشابه هستند ، مطرح تر و معروف تر گردد. درواقع برند شما زبان گوياي محصول شماست ، بنابراين شما براي بيان كيفيت تك تك محصولاتتان نياز به توضيح نداريد و  تمام كيفيت محصول يا خدمات شما با ديدن برندتان در ذهن مشتري تداعي مي شود . ممكن است اين تداعي به اين خاطر باشد كه مشتري قبلاً آنرا امتحان كرده و ممكن است به اين دليل باشد كه ويژگي هاي محصول يا خدمات شما را از ديگران شنيده است.

به عنوان مثال يك شركت توليدكننده خودرو شايد براي معرفي اولين خودروي توليدي خود نياز به ارائه توضيحات زيادي داشته باشد . شايد نياز داشته باشد كه كيفيت خودرو و ويژگي هاي آن را بارها و بارها مطرح كند، اما به دليل ناشناخته بودن برند آن خودرو موفقيت زيادي در فروش محصول خود بدست نياورد.
اما كافي است اين برند خودرو در ذهن مشتري به عنوان يك خودروي با كيفيت و ايمن نقش ببندد. قطعاً آن خودرو ساز براي معرفي خودروي دوم خود به اندازه خودروي اول نياز به بيان توضيح ندارد.
جالب اينكه قطعاً فروش خودروي دوم به مراتب بيش از خودروي اول خواهد بود. البته صاحب برند براي آنكه ديدگاه مشتري را نسبت به محصولات خود عوض نكند بايد تمام تلاش خود را براي حفظ ارزشهاي برندش به كار ببرد. حال برعكس چنانچه خودرو سازي خودروي بي كيفيت و غير ايمني را با برند خود عرضه كند ، به سختي ميتوان ذهن مخاطب را نسبت به آن برند تغيير داد.

به نظر ميرسد كه تا اينجا مفهوم برند و اهميت آن روشن شده باشد و همانطور كه پي برديد اگر چه از لحاظ علم بازاريابي ثبت برند براي موفقيت در كسب و كار بسيار ضروري است اما بايد ديد كه آيا از لحاظ قوانين نيز ثبت برند الزامي است يا اختياري.

 

ثبت برند الزامي است يا اختياري ؟

ثبت علامت تجاري يا برند قانوناً اجباري نيست مگر در مواردي خاص كه قانونگذار ثبت برند را الزامي كرده است. دليل الزامي شدن ثبت برند براي بعضي از محصولات به خاطر ارتباط مستقيم آن محصول با سلامت انسان است كه توليدكننده از زمان شروع به فعاليت بايد الزاماً برند محصول خود را ثبت كند . اين محصولات شامل داروهاي اختصاصي كه در موارد پزشكي مورد استفاده قرار ميگيرند ، مواد غذايي كه در ظروف مخصوص عرضه مي شود، آب گازدار و لوازم آرايشي كه براي استفاده مستقيم به روي پوست به كار مي رود مي شوند.

عليرغم اجباري نبودن ثبت برند جز در مواردي خاص ، با توجه به مزاياي ثبت علامت تجاري، ثبت آن عقلاً و منطقاً ضروري است.

برخي از مزاياي ثبت برند عبارتند از :

1- رقباي شما امكان استفاده از برند شما را ندارند.

در صورت ثبت برند ، مطابق قانون ثبت علائم تجاري، هرگونه استفاده از علامت تجاري شما توسط سايرين قابل پيگيري مي باشد و قانون حافظ منافع مادي و معنوي علامت تجاري شما خواهد بود. بنا براين اگر كسي از برند شما براي محصول يا خدماتي مشابه محصول يا خدمات شما استفاده نمود به راحتي مي توانيد از اقدامات او جلوگيري كنيد ، او را تحت تعقيب كيفري قرار داده و مجازات كنيد و همچنين او را به پرداخت ضرر و زيان مالي محكوم كنيد. بنابراين در صورت عدم ثبت علائم تجاري، امكان دفاع از حقوق مادي و معنوي برند شما تا حد زيادي از شما سلب شده و رقبا و كساني كه در زمينه كاري شما فعاليت دارند مي توانند بدون پرداخت هزينه از علامت تجاري كه شما براي رونق آن تلاش كرده ايد سوءاستفاده كنند.

2- برند شما داراي ارزش مالي بوده و جزئي از دارايي شماست .

با ثبت برند ، برند شما داراي ارزش مالي خواهد بود و قابل فروش مي باشد . بديهي است هرچه برند شما مشهورتر و معتبرتر باشد داراي ارزش مالي بالاتري خواهد بود.

3- برند شما موجب تمايز شما از رقبا و كسب موفقيت تجاري شماست .

برند در دنياي رقابتي تجارت يكي از مهمترين فاكتورهاي موفقيت در كسب و كار مي باشد. و نه تنها موجب تمايز محصولات شما از محصولات مشابه رقبا ميشود بلكه به نوعي معرفي كننده محصولات شماست و عامل بسيار تاثيرگذاري در ايجاد وجهه و شهرت براي محصولات مي باشد.

 

آيا هر اسمي را ميشود به عنوان برند ثبت كرد ؟

در كل هر اسمي را مي توان به عنوان برند ثبت كرد به جز مواردي كه قانوناً ممنوعيت دارند .

 ممنوعيت ثبت برخي اسامي به عنوان برند :

1- چنانچه نام يا لوگو انتخابي به شكلي باشد كه مخالف نظم عمومي بوده يا با شئونات اسلامي در تضاد باشد.

مثلاً برند يا لوگوي شما حاوي لفظ يا تصويري ناپسند باشد.

2- تشابه برند انتخابي شما با برندي كه قبلا ثبت شده است.

البته اگر برند پيشنهادي شما با برندي كه قبلاً ثبت شده محصولات يا خدمات مشابهي نداشته باشد مي توانيد برند خود را ثبت كنيد ، به عنوان مثال اگر شما توليدكننده نوشيدني باشيد و مثلاً برند پيشنهادي شما (انرژي) باشد و قبلاً شخص يا شركتي برند ( انرژي ) را ثبت كرده است اما صرفاً براي طبقه توليد لامپهاي كم مصرف ، شما نيز مي توانيد براي طبقه نوشيدنيها برند خود را ثبت كنيد. بديهي است چنانچه آن شخص برند ( انرژي ) را براي طبقه نوشيدني ها ثبت كرده باشد شما هرگز قادر به ثبت اين برند براي خود نخواهيد بود.

3- درخواست ثبت علامتي كه از نشان هاي جغرافيايي باشد نيز ممنوع مي باشد .

زيرا مصرف كننده را نسبت به مبدأ و كيفيت كالا گمراه مي كند. به عنوان مثال ثبت گلاب قمصر توسط يك توليدكننده گلاب در تهران امكان پذير نمي باشد چراكه مصرف كننده را نسبت به مبدأ كالا گمراه مي كند.

4 – ثبت برندي كه براي آن محصول نام عام باشد نيز ممنوع است.

به عنوان مثال كلمه سيب در مورد توزيع يا فروش ميوه يك كلمه عام بوده و هر ميوه فروشي ميتواند از واژه سيب استفاده كند و لذا اين كلمه براي صنف ميوه فروشها قابل ثبت نمي باشد. حال آنكه كلمه سيب را مي توان براي مثال در مورد تلفن همراه ( مانند اپل ) يا يك رستوران ثبت نمود. بنابراين معيار ممنوعيت اين است كه كلمه مورد نظر در طبقه درخواستي عام به حساب بيايد.

5-در خصوص لوگو نيز بايد گفت ثبت نشان هايي مانند نشان هاي نظامي، پرچم و علائم دولتي و بين المللي و باستاني، نام يا نام اختصاري و حروف اول يك نام يا نشان تجاري رسمي كه متعلق به كشور ديگري باشد نيز امكان پذير نيست.

مثلاً لوگوي شما نميتواند شبيه درجه سرتيپي باشد . يا مثلاً لوگوي شما نمي تواند شبيه پرچم آلمان باشد.

6 -اگر نامي كه براي برند انتخاب شده است بيانگر كيفيت و مرغوبيت كالا باشد نيز قابل ثبت نمي باشد.

مثلاً كلمه خوشمزه در خصوص مواد غذايي توصيف كننده بوده و بيانگر كيفيت كالا مي باشد و قابل ثبت نيست.

 

 ثبت برند لاتين

متقاضياني كه خواهان ثبت برند خود به صورت لاتين مي باشند بايد حتما نسبت به اخذ كارت بازرگاني اقدام نمايند. (كارت بازرگاني، مجوزي است كه به متقضيان، طبق ظوابطي خاص جهت واردات و صادرات در امر تجارت داده ميشود.)

منظور از برند لاتين برندي است كه حروف فارسي را به لاتين نوشته باشد مانند ( Darya) يا اينكه كلمه ريشه لاتين داشته باشد مانند (apple) حتي اگر برند لاتين به صورت فارسي نوشته شده باشد مانند (اپل) چراكه اولين معيار معناي برند مي باشد.

نكته ديگر در خصوص ثبت برند لاتين، سوابق ثبتي و مشابهت ها با برندهاي ثبت مادريد است. (در گذشته اشخاص حقيقي و حقوقي جهت ثبت بين المللي برند مجبور بودند كه برند را به صورت جداگانه در تك تك كشورهاي مدنظر خود ثبت كنند. اين موضوع مستلزم پرداخت هزينه هاي هنگفت مي شد تا اينكه برخي كشورهاي عضو كنوانسيون پاريس براي رفع اين معضلات، طي تشكيل يك اتحاديه، سيستم ثبت برند مادريد را تصويب نمودند.)

منبع مطلب: ثبت برند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.