يك ” طراحي لندينگ پيج “درخشان مي تواند هم رويايي براي بازاريابان باشد و اميد بسياري براي آنها ايجاد نمايد. از سوي ديگر يك طراحي لندينگ پيج ضعيف مي تواند محلي آزار دهنده محسوب شود و تمام و كمال برنامه ريزي هاي شما را بر هم بزند.
در واقع بايد بگوييم هدف از صفحه فرود اين است كه يك بازديد كننده بتواند به آن وارد شده و در نهايت به يك كاربر ماندگار و وفادار تبديل شود.
بايد بدانيد اين كار اصلا كار ساده اي نيست و روانشناسي كه در پشت چنين صفحاتي پنهان مي شود، مي تواند اغلب اسرار آميز به نظر برسد اما در نهايت به يك خلاقيت عجيب و غريب منجر مي شود. در واقع متخصصان و افرادي كه داراي لندينگ پيج هاي قوي هستند، براي طراحي لندينگ پيج يا همان صفحه فرود خود پيش از هر اقدامي به سوالاتي اين چنيني پاسخ مي دهند:
- اگر از رنگ قرمز استفاده كنيم به مخاطب انرژي مثبت مي دهيم يا سبب استرس آنها مي شويم؟
- آيا پاپ آپ بازديدكننده را تحريك مي كند؟
- مشتري واقعاً از من چه مي خواهد؟
- صفحه كامل فرود به چه شكلي بايد طراحي شود؟
متأسفانه هيچ استاندارد يا الگوي مشخصي براي صفحه فرود مناسب وجود ندارد كه هر بار از آن استفاده كنيد اما اگر باور داريد برند شما بي نظير است، محصولات شما بي نظير هستند، شما بي نظير هستيد، پس در واقع معتقديد بازديد كنندگان شما بي نظير خواهند بود؛ بنابراين لندينگ پيج شما نيز بايد بي نظير باشد. همچنين ممكن است در هنگام تلاش براي تبديل چندين نوع مخاطب مختلف، چندين صفحه فرود منحصر به فرد را ايجاد كنيد.
آن دسته از بازديدكنندگان كه از طريق Google به لندينگ پيج شما مي آيند بسيار متفاوت از مشترياني هستند كه از طريق Twitter يا Facebook يا LinkedIn به آنجا وارد مي شوند. «اگر ميخواهيد بازار خود از توييتر را افزايش دهيد ما مطلبي به عنوان آشنايي با توييتر و تاثير جذب آن بر مشتري در سايت به انتشار رسانديم كه مي توانيد آن را مطالعه كنيد.» به همين دليل هيچ نوع لندينگ پيج منحصر به فردي وجود ندارد كه به خوبي براي همه بازديد كنندگان كار كند. شما مطمئناً بايد صفحات فرود را تهيه كنيد كه متناسب با هر يك از كمپين هاي جداگانه شما باشد و در واقع هركدام از رسانه هاي اجتماعي ، تبليغات الكترونيكي ، Google شما تبليغات يا موارد اينچنيني را مد نظر قرار دهد.
بياييد نگاهي به برخي از عناصر قوي ترين لندينگ پيج هاي موجود بياندازيم تا بتوانيد زماني كه مي خواهيد براي ايجاد لندينگ پيج اقدام كنيد، به دانش كافي مجهز شويد.
-
تيتر
شما بايد در ابتدا از جايي كه بينندگان شما شروع مي كنند، آغاز نماييد. اين امر البته با تيتر شما به چشم مي آيد. با استفاده از آن، بايد ميزان علاقه، توجه و مهمتر از همه درك محصولات و خدمات خود را از ديد كاربر متوجه شويد. با توجه به نكته اخير، اگر بتوانيد تصويري را به كار بگيريد كه بيانگر مزاياي خدمات و محصولات شما باشد، مي تواند تاثير بسياري بر كاربرتان بگذارد.
مهمترين نكته اين است كه شما بايد پيش از هر چيز توجه خود را به اين سمت ببريد كه پيامتان مختصر باشد و توجه بسياري به سمت شما جلب نمايد. در واقع نبايد اين تيتر بيش از ده كلمه باشد، بهتر است شما در 6 كلمه پيام خود را اعلام كنيد.
استفاده از رنگ در اينجا بسيار مهم است. حروف سفيد كه كاملاً واضح نشان داده مي شود، جلوه دوستي و سهولت استفاده را مي بخشد. در حقيقت، همه چيز بايد بسيار خوب طراحي شده باشد و جذاب، جلب توجه ، سادگي، آموزنده بودن را به نمايش بگذاريد. بهتر از مقاله انتخاب رنگ در طراحي سايت را مطالعه كنيد تا در مورد رنگ ها اطلاعات كافي بدست بياريد.
-
زير عنوان
اكنون كه توجه كاربران را با يك تيتر اصلي جلب كرده ايد، زمان آن رسيده است كه يك عنوان فرعي به همان اندازه درجه يك براي ساختن علاقه آن كاربر ايجاد كنيد و توجه آنها را به سمت آنچه در اختيار داريد، جلب نماييد.
در واقع، عنصر اصلي عنوان فرعي كه بايد مورد توجه شما باشد، در توانايي اقناع كردن آن است. عنوان فرعي در واقع كاملاً شبيه به عنوان است – اين هم بايد جالب باشد و در نهايت درك بيشتري از محصول يا خدمات شما منتقل كند – اما در اينجا فضاي كمي اضافي بوده و شما چند كلمه ديگر در اختيار داريد كه مي توانيد با كمك آن، مفاهيم بيشتري را منتقل كنيد. در واقع ، زيرتيتر شما بايد كمي جزئيات بيشتري راجع به شما و برند شما ارائه دهد.
اگر به عكس MailChimp در بالا نگاهي بيندازيم، مي توانيم ببينيم كه تنها با 28 كلمه، عملكردهاي اصلي سرويس به طور واضح و مختصر در زير عنوان خلاصه مي شوند. طراح آن را به طور خلاصه پيش برده است، خواندن بيش از 5 ثانيه طول نمي كشد و تمام اطلاعات برجسته در آن وجود دارد.
-
تصاوير
صفحات فرود عالي، تصاويري عالي دارند. اين نكته بسيار ساده است و همانطور كه در بالا گفته شد، تصويري كه انتخاب مي كنيد بايد به تقويت پيام كلي كمپين شما كمك كند. تصاوير به شما ياري مي رسانند تا دقيقاً آنچه را مي خواهيد، نشان داده شود.
اگر محصول فيزيكي را در لندينگ پيج خود مي فروشيد، قطعاً منطقي است كه تصويري از اين محصول درج شود. همچنين اگر خدماتي وجود دارد كه شما سعي در فروش آن داريد، تصويري كه ايجاد يا انتخاب مي كنيد بايد بسيار مرتبط باشد.
نكته مهم اين است كه شما بايد استفاده از تصاوير تكرار را كنار بگذاريد زيرا اگر كاربر آن را جاي ديگري ببيند، اين تصوير به ذهنش مي رسد كه برند شما آنچنان هم معتبر نيست. همچنين، تصوير يا تصاوير شما بايد از كيفيت بالايي برخوردار باشد.
در اينجا Basecamp ، از يك تصوير دوستانه استفاده مي كند كه نه تنها رنگ و جذابيتي را به لندينگ پيج اضافه مي كند، بلكه كاربر را نيز به آرامي به سمت فرم مشتري راهنمايي مي كند.
در اينجا ، Netflix از تصوير خانواده اي كه از خدمات ارائه شده توسط شركت بهره مي برد، استفاده مي كند. در خارج از پنجره مي توانيم يك دوچرخه ، اسكيت بازي و فوتبال را ببينيم، در واقع آن بيرون همه چيزها نشاني از فعاليت جسماني دارد اما اكنون زمان خانواده است كه همه در كنار تلويزيون عالي خود قرار گرفته اند. اين پيام كاملاً قانع كننده اي است كه ارزش هاي بسياري را به سرويس تبليغ شده اضافه مي كند.
-
ارزش گذاري
عنوان، زير عنوان و تصوير صفحه فرود شما نيز بايد براي ارتباط يك چيز بسيار مهم با مشتري بالقوه – ارزش واقعي ثبت نام در سرويس يا در واقع خريد محصول – تهيه شده باشند.
در اينجا ، Register.com از ليست بولت هاي گلوله استفاده مي كند تا ميزان خدماتي را كه سرويس آنها ارائه مي دهد، نشان دهد. همچنان كه به پايين صفحه مي پردازيد، كاربر با اطلاعات بيشتر و بيشتري درباره آنچه پس از ثبت نام قرار است دريافت كند، آشنا مي شود.
جيكو از تيتر خود براي فشار آوردن گزاره ارزش استفاده مي كند و سپس از تصوير مقداري پول براي تقويت آن پيام بهره مي گيرد.
-
فراخوان عمل (CTA)
CTA مهمترين عنصر است. ويژگي هاي اساسي CTA چيست؟
اولا ، بايد يك دكمه باشد. كاربران اينترنت آموخته اند كه انتظار دارند CTA يك دكمه باشد، بنابراين تلاش و زيرك بودن و استفاده از هر چيز ديگري به سادگي باعث سردرگمي خواهد شد. كاربران مي دانند چه دكمه اي كار را پيش مي برد بنابراين آن را از دست ندهيد.
ثانيا، بايد بزرگ باشد. شايد بگوييم هرچه بزرگتر باشد، جايي براي عنوان، زير عنوان و تصوير شما باقي نمي گذارد اما ساختن آن به اندازه كافي بزرگ كه كاربران بتوانند بدون هيچ مشكلي نشانگر (يا در واقع انگشت خود) را روي آن بچرخاند، بسيار ضروري است.
نكته قابل توجه اين است كه دكمه CTA شما بايد كاملا نمايان باشد و كاربر را به صفحه اي ديگر منتقل كند، بنابراين يك رنگ متضاد را انتخاب كنيد كه اين كار را انجام دهد، البته اين بايد با طرح رنگ لندينگ پيج شما به طور كلي مطابقت داشته داشته و به هيچ وجه نبايد ظريف باشد.
-
پشتيباني آنلاين
يكي از قوي ترين ابزارهاي تبديل كه مي توانيد براي فروشگاه آنلاين خود مورد استفاده قرار دهيد، نرم افزار Live ******** است كه به شما امكان مي دهد با بازديد كنندگان آنلاين خود گپ بزنيد. اين را بدانيد حتي اگر بهترين صفحه فرود را هم داشته باشيد، هميشه سؤالاتي بدون جواب براي بازديد كننده وجود خواهد داشت و اينجا است كه گپ آنلاين وارد عمل مي شود. بازديد كنندگان مي توانند با كليك بر روي گزينه مربوطه از پشتيباني در زمان مورد نياز خود استفاده كنند. همچنين ******** آنلاين با كاربر اين امكان را براي شما فراهم مي آورد كه با كاربر خود ارتباط بر قرار كرده و براي ماندگاري او در صفحه خود برنامه بريزيد.
نتيجه گيري
صفحه فرود شما جايي است كه مي توانيد اعتبار بسياري براي سايت خود ايجاد نمايد، بنابراين ضروري است كه براي ساخت آن با احتياط زياد عمل كرده و وقت بگذاريد و تمامي نكات فوق را در آن درج كنيد. همچنين توصيه مي شود برخي از آزمايشات A / B را انجام دهيد تا اطمينان حاصل شود كه لندينگ پيج شما بهينه شده است. پيشنهاد مي كنيم هنگام طراحي صفحه فرود، تمام تلاش خود را به كار ببنديد و به شكلي عمل كنيد كه تماما از آن لذت ببريد.
منبع: طراحي لنديگ پيج